W ramach akcji promocyjnej “Liderzy i Inicjatywy Podkarpacia” mającej na celu podkreślanie i promocję działalności organizacji oraz lokalnych liderów na terenie województwa Podkarpackiego.
Wywiad przeprowadził redaktor naczelny PPi – Cezary Skwarło
Kiedy i z inicjatywy kogo powstało Stowarzyszenie Przedsiębiorców i Rolników SWOJAK?
SPiR Swojak powstało 14 marca 2016 r. Organizacja powstała dzięki wsparciu środowisk patriotycznych, z którymi wcześniej współpracowałem jeszcze podczas studiów. Głównym pomysłodawcą i inicjatorem powstania „Swojaka” byłem jednak osobiście.
Jakie były początkowe cele Stowarzyszenia i jak ewoluowały na przestrzeni lat?
Stowarzyszenie Przedsiębiorców i Rolników SWOJAK zostało powołane przez grupę osób, którym na sercu leży dobro Ojczyzny. Jesteśmy legalnie działającą organizacją, posiadającą dwa zasadnicze cele, to jest:
1) Promocję wolności gospodarczej.
2) Promocję patriotyzmu konsumenckiego.
Aby zrealizować część naszych założeń, prowadzimy akcję „Swój do swego po swoje”. Zajmujemy się promocją patriotyzmu konsumenckiego. Nakłaniamy do tego, by preferować przy zakupach produkty lokalne, regionalne i krajowe. Jesteśmy ludźmi praktycznymi, ponieważ interesuje nas wzrost zamożności społeczeństwa polskiego
Nasze stowarzyszenie dedykowane jest przede wszystkim przedsiębiorcom i rolnikom. Jednak potrzebujemy również webmasterów, grafików, koordynatorów i prelegentów, którzy będą kształtować propolskie nawyki konsumenckie.
Stowarzyszenie zostało powołane po to, by sprofesjonalizować prowadzenie akcji „Swój do swego po swoje”. Była ona prowadzona na początku poprzez odpowiedni profil na facebooku – i to był nasz cel zasadniczy. Później powołaliśmy do życia również Centrum Kształcenia Zawodowego SWOJAK, chcąc mieć większą możliwość prowadzenia działalności edukacyjnej.
Jakie działania podejmuje Stowarzyszenie SWOJAK w celu realizacji swoich celów?
Zorganizowaliśmy szereg spotkań, wywiadów i konferencji. Posiadamy media społecznościowe na portalach: twitter, facebook, youtube, instagram. Z naszej inicjatywy powstał raport o „Wolności słowa w parlamencie europejskim”. Wydaliśmy też pozycję książkową pt. „Zrozumieć kapitalizm”. Braliśmy udział w kręceniu filmu pt. „Roman Rybarski – recepta na rozwój”.
Proszę wyjaśnić czym jest patriotyzm konsumencki?
Patriotyzm konsumencki jest to postawa polegająca na preferowaniu przy zakupach produktów krajowych, regionalnych i lokalnych. Nakłaniamy do tego, by do swojego koszyka, podczas zakupów, wkładać produkty polskich producentów.
I warto też zastanowić się: dlaczego mamy to robić? Od lat 90. wyemigrowało z naszego kraju około dwa miliony osób, w większości młodych ludzi. Ewakuowali się oni z Polski, gdyż nie otrzymali od swojego własnej Ojczyzny perspektyw na rozwój ekonomiczny. Okres przemian spowodował, że nasz handel, przemysł i usługi został zdominowany przez podmioty zagraniczne.
Zauważmy, że Niemcy, Brytyjczycy czy Francuzi nie mają tego problemu – i tam takiego exodusu nie było.
Rzeczpospolita od trzech dekad prowadzi szkodliwą politykę: Polak ma być tanią siłą roboczą w zachodnich montowniach. Nie ma być właścicielem firmy, innowatorem czy przedsiębiorcą – takich ludzi skutecznie zniechęcono do działania korupcją, regulacjami i podatkami.
W jaki sposób Stowarzyszenie promuje patriotyzm konsumencki i wolność gospodarczą?
Zorganizowaliśmy szereg konkursów ekonomicznych dla młodzieży w Sanoku i Brzozowie. Na różnych portalach można znaleźć wolnorynkową publicystykę wielu członków naszej organizacji. Wspomniałem już wcześniej o pozycji pt. „Zrozumieć kapitalizm”.
Jakie są najważniejsze osiągnięcia Stowarzyszenia SWOJAK w promowaniu polskiej przedsiębiorczości i produktów?
Nasz profil na portalu facebook, promujący patriotyzm konsumencki, pt. „Swój do swego po swoje” jest największym tego typu profilem w polskiej sieci internetowej pod względem liczby polubień.
Jakie cele Stowarzyszenie SWOJAK stawia przed sobą na najbliższą przyszłość?
Niezbędne jest wzmocnienie naszej obecności w Internecie poprzez publikowanie materiałów edukacyjnych w formie filmów wideo. Zabiegamy zresztą o to, wraz z zaprzyjaźnionymi organizacjami, by powstało studio nagraniowe w tym celu.
Jakie konkretne działania i inicjatywy planuje podjąć Stowarzyszenie, aby zrealizować swoje cele?
Pozyskaliśmy środki finansowe na zakup profesjonalnego sprzętu medialnego oraz oprogramowania. Docelowo chcielibyśmy promować treści, które mają wysoką wartość merytoryczną, wysoką wartość ekspercką, nawet za cenę niższej oglądalności. Nie chcemy tworzyć memów, patonagrań, czy jakiś infantylnych filmików dla najmłodszej widowni.
Jaką rolę chce odgrywać Stowarzyszenie w życiu społecznym?
Polska jako kraj posiada problem z elitami. Jeżeli chodzi o ścisłość: my nie mamy elit u władzy, lecz mamy pseudoelity u władzy. Przykładem tego zjawiska może być chociażby nasz najnowszy parlament i sposób w jaki zachowują się posłowie. Podczas przemówień parlamentarzystów mają miejsce: śmiechy, wyzwiska, buczenie, pseudo-śmieszne riposty. Poziom kultury osobistej, kultury politycznej naszych wybrańców jest niski.
I teraz wracamy do clou tego pytania. Naszym zadaniem jako sektora pozarządowego jest kształtowanie opinii publicznej, kształtowanie nowych, patriotycznych elit, bycie głosem zdrowego rozsądku w szalonym świecie.
Jak długo jest Pan prezesem Stowarzyszenia SWOJAK i proszę coś o sobie opowiedzieć.
Prezesem Swojaka jestem od powstania tej organizacji. Wielu dociekliwych zapewne też zastanawia się: skąd mam pieniądze? Odpowiadam: specjalizuję się zawodowo w przepisach BHP. Pracowałem jaki inspektor BHP przez wiele lat w dużych firmach produkcyjnych i często takie usługi świadczę. Pisałem zresztą na ten temat artykuły publicystyczne oraz naukowe.
Jaka jest osobista filozofia lub wizja, Pana jako prezesa Stowarzyszenia?
Szereg lat temu ukułem tzw. „Piątkę Swojaka”, która stanowi żartobliwą wizję Polski, według ducha naszej organizacji, tj.:
- Niebo — błękitne.
- Trawa — zielona.
- Sztucer — w każdym polskim domu na ścianie.
- Lokalny bimber i swojska kiełbasa — sprzedawane na każdej nadwiślańskiej ulicy.
- Podatki i daniny — możliwie niskie.
Na koniec pytanie – Co Pana zdaniem szczególnie wyróżnia Podkarpacie?
Wiele miast i miasteczek Podkarpacia posiada ten specyficzny, galicyjski klimat czasów C.K. Nasze kamieniczki sprzed wieku są śliczne, nie to co ta współczesna paskudna, modernistyczna architektura. Wydaj mi się też, że patriotyzm tej tzw. ściany wschodniej jest żywszy niż na zachodzie Polski, gdzie trafiło wielu przesiedleńców z Kresów.