Szybkie samochody, świetni kierowcy, malownicza trasa, wierni kibice i wspaniała atmosfera. Tak w skrócie można podsumować ORLEN 20 Wyścig Górski Prządki, który w miniony weekend odbył się w powiecie krośnieńskim.
GSMP: Pierwsze puchary sezonu rozdane
Waldemar Kluza ( Mitsubishi Lancer AMS) zwyciężył w Kat 1 ( samochody z nadwoziem zamkniętym) 1 pierwszej tegorocznej rundzie Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski , rozgrywanego na trasie Korczyna – Czarnorzeki, jubileuszowego ORLEN 20 Wyścigu Górskiego Prządki. Do porannych podjazdów treningowych przystąpiło 78 kierowców.
W pierwszym podjeździe wyścigowym Kluza był wolniejszy od także jeżdżącego Mitsubishi Lancerem Grzegorza Rożalskiego o0,108 sekundy, jednak w drugim wyprzedził konkurenta 0 1,742 sekundy, co zagwarantowało mu wygraną. Na miejscu trzecim sklasyfikowano kierowcę Lamborghini Huracan Super Trofeo, Jędrzeja Szcześniaka. Średnia prędkość Waldemara Kluzy na trasie wyniosła 140 km/h.
Podczas rozegranych w sobotę dwóch podjazdów treningowych i dwóch wyścigowych, na trasie kilkakrotnie pojawiała się czerwona flaga, wstrzymująca zawody. Na szczęście przyczyną przestojów najczęściej były awarie techniczne samochodów. Podjazdu treningowego nie ukończył, z powodu uszkodzenia silnika ubiegłoroczny wicemistrz Polski Sebastian Stec, który porzucił Forda Fiestę Proto na rzecz Mitsubishi Lancera. Po skrzywieniu felgi podczas delikatnego kontaktu z krawężnikiem, podjazd wyścigowy musiał przerwać przedstawiciel klubu – organizatora zawodów – Automobilklubu Małopolskiego Krosno, Szymon Piękoś ( Mitsubishi Lancer).
Oprócz sportowych emocji pojawiły się także te związane z pogodą. Deszcz spadł podczas końcowej fazy drugiego podjazdu wyścigowego. Samochody Kat 1. Zdążyły dojechać do mety, oczekujący na start kierowcy bolidów z Kategorii 2 ( pojazdy z nadwoziem otwartym) szybko zmieniali opony ze slicków na deszczowe. Jazda po śliskiej nawierzchni skończyła się dla słowackiej zawodniczki Anny Ambruz ( Tatuus PY012) niegroźną wizytą w rowie.
W Kategorii Narodowej ( samochody, dla których wygasła homologacja międzynarodowa) zwyciężył Arkadiusz Borczyk ( Honda Civic VTi), zaś w GSMP Hist. na najwyższym stopniu podium stanął Wojciech Myszkier ( VW Golf).
Podczas ORLEN 20 Wyścigu Górskiego Prządki rozegrano także rundę Maluch Trophy – wyścig górski w Korczynie jest także rundą Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski ( wyścigi torowe). Wśród 9 kierowców Fiatów 126p najszybszy okazał się Oskar Klimek.
Dla kierowców rywalizujących w klasyfikacjach międzynarodowych ( Międzynarodowy Puchar FIA w Wyścigach Górskich i FIA CEZ – Mistrzostw FIA Strefy Europy Centralnej), sobotnie podjazdy miały charakter treningowy; wielkie europejskie ściganie odbyło się w niedzielę.
Waldemar Kluza wygrywa w Korczynie
Jadący Mitsubishi Lancerem AMS Waldemar Kluza (POL) wygrał z Grzegorzem Rożalskim ( Mitsubishi Lancer EVO IX) jubileuszowy, 20. ORLEN Wyścig Górski Prządki. Na trzecim miejscu sklasyfikowano ubiegłorocznego rekordzistę trasy, Sebastiena Petit ( FRA, Osella PA 30). Tym samym Kluza został pierwszym liderem klasyfikacji generalnej kategorii 1 ( auta z nadwoziem zamkniętym) Międzynarodowego Pucharu FIA w Wyścigach Górskich FIA IHC, Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski GSMP i FIA CEZ – Mistrzostw FIA Europy Strefy Centralnej.
Niedziela przywitała zawodników startujących w ORLEN 20 Wyścigu Górskim Prządki oraz licznych kibiców, którzy zjechali do Korczyny k. Krosna zimną, mglistą pogodą, i niską temperaturą.
Do porannych podjazdów treningowych przystąpiło 78 kierowców z Polski, Chorwacji, Czech, Francji, Słowacji i Szwajcarii. Mimo złych warunków atmosferycznych, podjazdy treningowe obyły się bez większych problemów, jeśli nie liczyć pojawienia się czerwonej flagi po niegroźnym kontakcie kół BMW E 36 Michała Rożalskiego (POL) z krawężnikiem.
Za to pierwszy z dwóch podjazdów wyścigowych przyniósł emocje, związane z dachowaniem Hondy Civic, kierowanej przez Jarosława Adamiaka (POL) . Na szczęście kierowcy nic się nie stało, i po krótkiej przerwie zawody zostały wznowione.
Podjazd wygrał Waldemar Kluza ( POL, Mitsubishi Lancer AMS) z czasem 1:36,900 i średnią prędkością 142 km/h. Drugi w podjeździe Grzegorz Rożalski ( POL, Mitsubishi Lancer EVO IX) stracił do Kluzy zaledwie 0,195 sekundy! Trzeci czas wykręcił ubiegłoroczny zwycięzca wyścigu i rekordzista trasy , jadący bolidem Osella PA 30 Sebastien Petit ( FRA , tracąc do lidera 0,996 sekundy.
W drugim podjeździe wyścigowym czerwona flaga pojawiła się po awarii Renault Clio Słowaka Petera Kacvinskiego, który pozostawił na trasie sporo oleju, który musiał być zutylizowany przez sędziów i służby porządkowe. Kilka minut potem w barierę uderzył Janusz Grzyb ( POL, Honda Integra), tym razem służby techniczne musiały odbudować zniszczone zabezpieczenia trasy.
Kluza w swoim podjeździe przyspieszył o ponad sekundę, Rożalski tym razem stracił zaledwie 0,079 sekundy zaś Petit pojechał prawie identycznie, jak w pierwszym podjeździe i zajął trzecie miejsce w wyścigu, wygrywając ze swoim synem Axelem ( Nova NO01) i Chorwatem Laszlo Szaszem ( Reynard 2 KL) klasyfikację w Kategorii 2 ( tzw. bolidy).
W Kategorii 1 w klasyfikacji FIA IHC za Kluzą i Rożalskim uplasował się jeżdżący Lotusem Elise Dan Michl ( CZE), zaś w GSMP w tej kategorii trzeci był Szymon Piękoś ( POL, Mitsubishi Lancer). Kluza, Rożalski i Jędrzej Szcześniak (POL, Lamborghini Huracan Super Trofeo) tryumfowali w niedzielę w klasyfikacji Międzynarodowych Mistrzostw Słowacji.
Szczegółowe wyniki całego wyścigu znaleźć można na stronie internetowej www.wyscigprzadki.pl , w zakładce „wyniki on line”.
20. ORLEN Wyścig Górski Prządki odbył się pod Patronatem Honorowym p. Władysława Ortyla, Marszałka Województwa Podkarpackiego oraz Piotra Przytockiego – Prezydenta Miasta Krosna i Jana Zycha – Wójta Gminy Korczyna.