Naukowa młodzież z Podkarpacia udowadnia, że znajduje się w światowej czołówce. Udowadniają to wyniki ich pracy. Tym razem przyszli inżynierowie z Politechniki Rzeszowskiej stworzyli wyjątkowy pojazd.
Członkowie zespołu PRz Racing, cenionego studenckiego koła naukowego Politechniki Rzeszowskiej, po raz kolejny udowodnili swoje niesamowite umiejętności i determinację, prezentując światu swoje najnowsze arcydzieło – bolid PMT-06E. To przełomowy moment w historii zespołu, gdyż jest to pierwszy bolid elektryczny, który stworzyli.
Od ponad jedenastu lat PRz Racing Team działa na uczelni, a jego zespół składa się z pasjonatów motoryzacji i technologii, którzy projektują oraz budują bolidy wyścigowe inspirowane słynną Formułą 1. Ich osiągnięcia są liczne i imponujące, obejmując nawet zwycięstwo w ubiegłorocznych zawodach Formula Student Czech Republic. Zawsze dążą do rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności, co doprowadziło ich do decyzji o stworzeniu bolidu elektrycznego.
Podczas prezentacji bolidu PMT-06E, członkowie zespołu pokazali filmy ukazujące historię PRz Racing oraz kulisy ich udziału w zawodach Formula Student Easter. Marta Jagiełowicz, reprezentująca serwis prasowy Politechniki Rzeszowskiej, podkreśliła, że od momentu powstania zespołu kilkanaście osób ewoluowało w dynamiczną grupę, która w 2023 roku wielokrotnie stała na podium, plasując się na 40. miejscu globalnej klasyfikacji zawodów Formula Student i zdobywając 2. miejsce w Polsce.
Jeśli chodzi o sam bolid, to Sekcja Elektroniki przeszła w tym roku największą transformację pod względem liczby i złożoności realizowanych projektów, zajmując się każdym elementem elektrycznym i elektronicznym w bolidzie. Sercem bolidu jest pakiet baterii zbudowany z 512 ogniw cylindrycznych, który został podzielony na 8 identycznych segmentów po 64 ogniwa każdy. Cały pakiet ma pojemność 8 kWh, co odpowiada dobowemu zapotrzebowaniu na energię elektryczną dwóch średniej wielkości domów. Na wyjściu z akumulatora jest do dyspozycji 540 V i 160 A, czyli ponad 84 kW mocy.
Z kolei pakiet aerodynamiczny można uznać za najbardziej zaawansowany z dotychczasowych. Oprócz narzędzi usprawniających prace w środowisku symulacji CFD Sekcja Aerodynamiki opracowała aż cztery nowe typy połączeń elementów, które dadzą swobodę w nadawaniu kształtu przyszłym konstrukcjom. To największy dotychczasowy projekt sekcji obejmujący opracowanie i wykonanie ponad 70 różnych elementów składających się w całość – pakiet aerodynamiczny generujący 540 N docisku przy 54 km/h, co hipotetyczne pozwoliłoby jeździć bolidowi po suficie przy prędkości ok. 130 km/h.
– Okres studiów to wyjątkowy czas, określany jako najlepszy okres w życiu – mówiła obecna podczas prezentacji Teresa Kubas-Hul, wojewoda podkarpacki. – To kilka lat, które nie tylko upływają pod znakiem nauki, ale także realizacji pasji i umiejętności. Studenci, którzy należą do koła naukowego PRz Racing doskonale udowadniają, że na studiach można aktywnie rozwijać zainteresowania. Jestem pełna podziwu, że tak wielu młodych ludzi ze wszystkich wydziałów uczelni angażuje się w prace zespołu. Wasze zamiłowanie do inżynierii jest niesamowite. Wasze osiągnięcia są godne podziwu. Uczestnicząc we wspólnych przedsięwzięciach budujecie wyjątkowe relacje i przyjaźnie, które mogą trwać jeszcze przez długie lata po zakończeniu studiów.
Bolid PMT-06E nie tylko reprezentuje innowacyjną technologię, ale także symbolizuje ciągły rozwój i dążenie do doskonałości ze strony członków zespołu. Ich zaangażowanie, profesjonalizm oraz wysiłek włożony w tworzenie bolidu potwierdzają, że są oni nie tylko utalentowanymi studentami, ale także inspiracją dla innych.