Podczas listopadowych obrad, Rada Miasta Krosna w odstępie kilku minut podjęła dwie decyzje dotyczące cen biletów MKS. Najpierw uznała, że zasadna jest podwyżka cen, a później uchwaliła obniżkę poprzednio ustalonej podwyżki, bo zasadne jest “zachęcenie pasażerów”. Nielogiczne? Też tak uważamy.
25 listopada Rada Miasta rozpatrywałą wniosek o uchylenie podwyżki cen biletów MKS. Przypominamy, zgodnie z uchwałą podjętą w październiku, od 1 grudnia wprowadzone zostały podwyżki cen biletów o ok 16%. Normalny bilet jednorazowy kosztuje już 4 zł. Poprzednia podwyżka przegłosowana była w czerwcu 2022 roku i to tamta uchwała była punktem odniesienia do wniosku o uchylenie kolejnej podwyżki.
- Uważam, że uchwałę podjęto w sposób sprzeczny z zasadami ekonomii i zdrowego rozsądku, także bez szerokiego spojrzenia na jej wpływ na miasto i mieszkańców – mówi Piotr Dymiński, autor wniosku o uchylenie podwyżki – Rada Miasta “nie zgadza się” z moim uzasadnieniem. Niestety nie wiemy dlaczego – dodaje Piotr Dymiński.
Odrzucając wniosek o uchylenie podwyżki powtórzono uzasadnienie uchwały z października, że “mimo wprowadzonej podwyżki cen biletów od 1 września 2022 r. koszty
funkcjonowania komunikacji publicznej wciąż rosną”. W październikowej uchwale wymieniano te koszty, w tym wzrost cen paliwa, kosztów napraw, kosztów pracy, a do tego przewidywany jest wzrost opłat za przeglądy techniczne. Następnie stwierdzono, że (tu ponownie cytat z uzasadnienia): “w celu zmniejszenia kosztów działalności, należy
wprowadzić podwyżkę cen biletów”.
Jak widać, bardzo konsekwentnie przyjęto założenie, że podnosząc ceny biletów można zmniejszyć koszty działalności i tego uzasadnienia Rada Miasta trzyma się (tu jeszcze raz cytat): “mimo wprowadzonej podwyżki cen biletów od 1 września 2022 r. koszty
funkcjonowania komunikacji publicznej wciąż rosną”.
To oczywiście nic dziwnego, bo wzrost cen biletów w żaden sposób nie wpływa na koszt przeglądu technicznego, ani na cenę paliwa dla MKS. Zatem ta uchwałą po prostu nie może zadziałać tak, jak napisano w uzasadnieniu, nie może “zmniejszyć kosztów działalności” i nic dziwnego, że poprzednia uchwałą, z czerwca, też nie zadziałała.
Rada Miasta Krosna jednak “nie zgadza się”, że uchwała jest sprzeczna z zasadami ekonomii. Czym kierowałą się Rada? Nie wiemy, bo komisja opiniująca wniosek odbyła się niejawnie, a w uzasadnieniu uchwały nie podano jakimi teoriami i prawami ekonomii kierowała się Rada, twierdząc, że podwyżka cen za przewozy spowoduje zmniejszenie kosztów związanych z cenami paliwa, napraw i kosztami pracy. Jest to szczególnie istotne bowiem sama Rada Miasta zauważyła, iż poprzednia podwyżka nie spowodowała takiego efektu.
Rada Miasta “nie zgadza się też”, że uchwałę w październiku podjęto na podstawie nieprawdziwej informacji.
- Poprzednia podwyżka cen w MKS uchwalona była pod koniec czerwca, a podwyżka o której uchylenie zwracałem się do Wysokiej Rady, pod koniec października – podkreśla Piotr Dymiński.
– Zarówno dane z obserwacji własnej, jak i z serwisów śledzących wysokość cen na stacjach paliw, wskazują, że w dniach przegłosowywania obu podwyżek ceny detaliczne były na podobnym poziomie. Natomiast dane o cenach hurtowych wskazują, że od końca czerwca, do końca października cena ON spadła o ponad 1000 zł za 1 metr sześcienny. Tym samym postanowiłem zwrócić uwagę Radnych, że w uzasadnieniu podano nieprawdziwą informację, nt. rzekomego wzrostu ceny. Po prostu zgodnie z moją wiedzą życiową i ekonomiczną, spadek ceny o 1000 zł, to nie jest wzrost ceny – wyjaśnia Piotr Dymiński.
Rada Miasta w swojej odpowiedzi na wniosek nie wykazała danych, na podstawie których “nie zgadza się”, że informacja o wzroście ceny jest nieprawdziwa. Nie uwzględniono też kwestii bezpieczeństwa, zdrowia i ochrony środowiska. Duże natężenie ruchu powoduje duże zanieczyszczenia i duże ryzyko zdarzeń drogowych. Tych ostatnich jest w Krośnie o 25% więcej niż średnia krajowa “na 1000 mieszkańców”. Rozwój transportu zbiorowego, zachęcanie do korzystania z niego, jest odpowiedzią miast na te problemy. Rada Miasta wprowadzając podwyżkę cen biletów uwzględniała wyłącznie aspekt budżetowo-finansowy. Odrzucając wniosek o uchylenie podwyżki Rada potwierdziła, że nie uważa za zasadne by kwestie transportu zbiorowego opiniowała też np. Komisja Bezpieczeństwa, do której zadań należy …ocena bezpieczeństwa ruchu drogowego w mieście.
Niższe ceny to więcej pasażerów? Nieprawda!
Dalsza część uzasadnienia wniosku dotyczyła kwestii zachęty pasażerów do korzystania z komunikacji zbiorowej. Bilet w cenie 4 zł jest mało konkurencyjny dla prywatnego samochodu, a nawet dla taksówki (gdy ze znajomymi lub rodziną jedziemy w kilka osób). Komisja jednak nie zgodziła się, że tak wysoka cena za bilet zniechęca pasażerów i niszczy konkurencyjność MKS względem alternatywnego transportu. W uzasadnieniu uchwały z października napisano zresztą, że zakłada się, że nie spadnie liczba pasażerów.
Wniosek o uchylenie podwyżki Rada Miasta odrzuciła niemal jednomyślnie (17 głosami, przy 3 nieobecnych), odmienne zdanie w głosowaniu miał tylko Krzysztof Babinetz.
Niższe ceny? To przecież więcej pasażerów!
Dosłownie kilka minut po odrzuceniu wniosku o uchylenie podwyżki Rada Miasta Krosna zajęłą się uchwałą o … obniżeniu cen za bilety MKS! Zgodnie z przedłożonym projektem bilet normalny, przy użyciu “elektronicznej portmonetki” będzie kosztował 3,50 zł. Ten projekt poparło 17 radnych. Jednomyślnie.
Tu najlepiej przytoczyć cytat z uzasadnienia: “Głównym celem przedmiotowej uchwały jest zachęcenie mieszkańców Krosna do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej oraz uzyskanie większych wpływów ze sprzedaży biletów”.
Co to oznacza? Podniesienie cen z 3,40 zł do 4 zł, nie spowoduje spadku liczby pasażerów,a da dodatkowe dochody. Równolegle obniżenie cen z 4 zł, do 3,50 zł, spowoduje wzrost liczby pasażerów i wzrost wpływów z biletów!
Innymi słowy, podwyżka cen z 3,40 zł do 4 zł zdaniem radnych nikogo nie zniechęci, ale już obniżka z 4 zł do 3,50 zł będzie zachętą!
Radni poparli takie uzasadnienia w dwóch głosowaniach w odstępie kilku minut. Podwyżka cen biletów obowiązuje już od 1 grudnia 2022, obniżka (przy użyciu biletu elektronicznego) wejdzie w życie od 1 stycznia 2023.