Dzięki projektowi naukowo-badawczemu pn. „Zaangażowani w eKrosno – Inteligentne rozwiązania systemów przetwarzania danych przez mieszkańców Krosna”, zrealizowanego przez Miasto Krosno, została w Krośnie utworzona inteligentna sieć wodociągowa oraz nowoczesny i funkcjonalny system eBOK dla klientów Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego.
Projekt „Zaangażowani w eKrosno – Inteligentne rozwiązania systemów przetwarzania danych przez mieszkańców Krosna” był realizowany w ramach konkursu dotacji „Human Smart Cities. Inteligentne miasta współtworzone przez mieszkańców”. Projekt Krosna miał nie tylko charakter pionierski, ale w swojej tematyce był innowacyjny na skalę kraju.
Dzięki wdrożeniu działań projektowych w Krośnie udało się stworzyć inteligentną sieć wodociągową, co jest zgodne z ideą „smart city,” czyli inteligentnego miasta przyjaznego jego mieszkańcom, które dąży do rozwiązywania problemów publicznych poprzez zastosowanie rozwiązań opartych o technologie informacyjne i komunikacyjne.
– Projekty z zakresu „smart cities” charakteryzuje to, że ich rozwiązania i efekty są przyjazne mieszkańcom oraz podmiotom realizującym dla nich określone usługi – mówi Piotr Przytocki, prezydent Krosna. – Głównym celem naszego projektu było ograniczenie strat wody, poprzez zbadanie całego systemu wodociągowego, zarządzanego przez Krośnieński Holding Komunalny, pod kątem możliwości gromadzenia danych z sieci wodociągowej, ich automatyczna analiza i transfer do systemu eBOK, a następnie przesłanie odbiorcom przetworzonych informacji w celu lepszego zarządzania zużyciem wody – dodaje prezydent Krosna.
Diagnoza, analiza i wdrożenie
Zrealizowany projekt to efekt konsultacji i ankiet, jakie zostały przeprowadzone wśród przedsiębiorców i mieszkańców Krosna w 2017 r. w celu zoptymalizowania gospodarki wodnej miasta. Z pozyskanych wówczas informacji wynikało, że odbiorcom brakuje informacji o niekontrolowanych wyciekach wody za ich wodomierzami, że chcą mieć dostęp do szczegółowych danych dotyczących ich zużycia wody oraz do billingu zużycia wody, a także, że chcą otrzymywać informacje o istniejącym u nich wycieku i być informowanym SMS-owo o awaryjnych i planowanych wyłączeniach wody.
– Mając diagnozę potrzeb i oczekiwań mieszkańców zdecydowaliśmy o konieczności zniwelowania tych problemów. Krośnieński Holding Komunalny opracował we współpracy z Politechniką Rzeszowską i Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie, naszymi partnerami przy realizacji projektu, wstępny schemat możliwej integracji systemów informatycznych i zarządzania danymi – wyjaśnia dr Tomasz Soliński, wiceprezydent Krosna.
Wypracowane rozwiązania udało się wdrożyć w Krośnie dzięki realizacji projektu „Zaangażowani w eKrosno – Inteligentne rozwiązania systemów przetwarzania danych dla mieszkańców Krosna”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020 oraz budżet państwa.
W ramach działań projektowych powstała: instalacja pilotażowa składająca się z serwera, systemu eBOK i oprogramowania obejmującego mechanizm przetwarzania, sterowania i analizowania danych z inteligentnej sieci, czyli platformy do zarządzania siecią wodociągową. W celu przeprowadzenia badań – na wodomierzach głównych u odbiorców wody na terenie miasta Krosna – zamontowano 7558 nakładek radiowych przystosowanych do stacjonarnego odczytu wodomierzy. Wdrożono również dedykowane oprogramowanie, które umożliwiło zbieranie danych z nakładek, w celu wypracowania rekomendacji i zbadania tez założonych w projekcie.
– Na podstawie danych, które zostały zebrane podczas działań projektowych, zespół naukowy przeprowadził badania, przygotował opracowania wzorcowych zasad działania systemów i jednostek, schematy monitoringu sieci wodociągowej, obiektów wodociągowych i odbiorców masowych, a także wypracował rekomendacje, które zostaną zebrane zbiorczo w celu udostępnienia po zakończeniu projektu innym przedsiębiorstwom wodociągowym, jako tzw. katalog dobrych praktyk – wyjaśnia dr Tomasz Soliński, wiceprezydent Krosna.
Nowoczesne i funkcjonalne systemy
Wdrożona, w ramach projektu i pilotażu, integracja nowych i istniejących systemów umożliwiła weryfikację możliwości przesyłania danych z nakładek montowanych na wodomierzach do nowego systemu eBOK. Przeprowadzone badania pozwoliły sprawdzić stan sieci wodociągowej Krosna w oparciu o metodologię IWA i opracować metodykę wyszukiwania niewidocznych na powierzchni awarii sieci wodociągowej, m.in. na podstawie danych z sieci i poszczególnych wodomierzy. W konsekwencji tego możliwe jest stopniowe ograniczanie strat wody w sieci wodociągowej przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi pomiarowych i informatycznych. W przypadku miasta Krosna do obsługi tych danych została wykorzystana platforma SmartFlow, która umożliwia efektywne zarządzenie przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym dzięki temu, że dane z różnych systemów zintegrowane są w jednym, intuicyjnym narzędziu.
– Wykorzystanie platformy do zarządzania siecią dało pełny obraz funkcjonowania krośnieńskiej sieci wodociągowej, ponieważ platforma ta zbiera, analizuje i wizualizuje dane z wielu różnych baz danych, m.in. gisowej, monitoringu przepływomierzy, systemu stacjonarnego odczytu wodomierzy, billingowej czy SCADA, w jednym miejscu. Dzięki automatycznym powiadomieniom i alarmom o nieprawidłowościach w danych pomiarowych SmartFlow wspiera szybkie wykrywanie awarii czy ukrytych wycieków, pomaga oszczędzać wodę, energię i pieniądze, a także stopniowo ograniczać straty wody – podkreśla Krzysztof Wolanin, zastępca kierownika Wodociągów Krośnieńskich ds. zarządzania siecią.
eBOK – aplikacja dla mieszkańców
Dzięki projektowi „Zaangażowani w eKrosno – Inteligentne rozwiązania systemów przetwarzania danych przez mieszkańców Krosna” w Krośnieńskim Holdingu Komunalnym uruchomiony został nowy system do elektronicznej obsługi klientów. Rozwiązania wdrożone w nowym systemie eBOK umożliwiają mieszkańcom Krosna i klientom Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego otrzymywanie powiadomień o wyciekach wody, pobieranie szczegółowych informacji o jej zużyciu – w przedziale godzinowym, dziennym, tygodniowym, miesięcznym, kwartalnym i rocznym, a także otrzymywanie eFaktur i dokonywanie ePłatności.
Klienci zalogowani w nowym systemie eBOK mogą korespondować on-line z pracownikiem Biura Obsługi Klienta, otrzymywać powiadomienia o planowanych i awaryjnych przerwach w dostawie wody, mieć dostęp do wszystkich rozliczeń i zawartych umów, sprawdzić i podać odczyty wodomierzy, a w przypadku posiadania nakładki radiowej do stacjonarnego odczytu wodomierzy – mogą też otrzymywać powiadomienia o prawdopodobnym wycieku wody na wewnętrznej instalacji w jego nieruchomości.
Ciekawą funkcjonalnością nowego systemu eBOK jest dostęp do wizualizacji obszarów planowanych wyłączeń i miejsc awarii, co udostępnione jest w zakładce GEOPORTAL w ramach ogólnodostępnej eUsługi. W panelu tym prezentowane są m.in.: graficzny przebieg sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, lokalizacje hydrantów ppoż., obiektów Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego i stref ochrony ujęć oraz informacje o prowadzonych przez spółkę inwestycjach. W ramach nowego systemu udostępniony został także WMS umożliwiający pobranie i wyświetlenie powyższych informacji graficznych w zewnętrznych systemach klientów.
Ważną funkcjonalnością nowego eBOK jest również możliwość składania wniosków w formie elektronicznej, z możliwością śledzenia postępu zgłoszonej sprawy wraz z powiadomieniem drogą mailową i/lub SMS-ową o kolejnych jej etapach oraz wydanej decyzji. Moduł eWnioski zawiera aktualnie 27 formularzy dotyczących obsługi klientów w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków.
– Korzystanie z nowego systemu eBOK znacznie ułatwi naszym klientom kontakt ze spółką oraz dostarczy wielu istotnych informacji na temat świadczonych usług – podkreśla Janusz Fic, prezes Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego. – Zachęcamy wszystkich naszych klientów do zapisu do nowego eBOK-a i zapoznania się z jego szeroką funkcjonalnością. Obsługę nowego systemu wspierają cztery filmy instruktażowe, dostępne na stronie ebok.ekrosno.pl, które krok po kroku wyjaśniają, jak działa unowocześnione Elektroniczne Biuro Obsługi Klienta naszej spółki. Dajemy naszym klientom naprawdę bardzo dobre i funkcjonalne narzędzie – dodaje Janusz Fic.
Smart Krosno
Zrealizowany projekt wpisuje się wizję rozwoju miasta zapisaną w Strategii Rozwoju Miasta Krosna, która zakłada m.in. dbałość o jakość życia mieszkańców, budowanie miasta inteligentnego, wdrażanie rozwiązań proekologicznych i informatyzację lokalnej społeczności, wprowadzając przy tym rozwiązania inteligentne oraz generujące oszczędności finansowe.
Założenia zrealizowanego projektu są też zgodne z ideą Human Smart Cities, czyli inteligentnego miasta przyjaznego jego mieszkańcom. Według tej idei – inteligentne miasto dąży do rozwiązywania problemów publicznych poprzez zastosowanie rozwiązań opartych o ICT, tj. technologie informacyjne i komunikacyjne, w efekcie partnerskiej współpracy zainteresowanych podmiotów, dostawców usług, na poziomie zarządu miasta. Rezultatem tego typu projektu jest zachęta mieszkańców do korzystania z nowoczesnych narzędzi i rozwiązań.
Wartość projektu „Zaangażowani w eKrosno – Inteligentne rozwiązania systemów przetwarzania danych dla mieszkańców Krosna” to 3 999 261,00 zł, z czego 3 599 334,90 zł stanowi dotacja z funduszy UE, a 399 926,10 zł to wkład własny.
Projekt realizowany był od III kwartału 2019 r. do IV kwartału 2022 r.