W dniu 29 kwietnia ukazała się książka Wojciecha Lisa “Z jaskini hałasu” (Wydawnictwo Kagra). Na 320 stronach znajdują się wspomnienia blisko 100 osób związanych z polską sceną metalową lat 80. i początku 90. Są tu wypowiedzi herosów podziemia (np. pierwszy raz pojawiający się w przestrzeni publicznej Robert “Czarny” Czarneta – dawny wokalista Vader), asów rodzimego mainstreamu (KAT, TSA, Turbo) oraz dziennikarzy radiowych i prasowych, organizatorów koncertów, promotorów i wydawców zinów. Więcej o pozycji i autorze poniżej.
Wojciech Lis – tarnobrzeżanin. Autor książek: „Metalowe wersety”, „Decybelowy obszar radiowy” i współautor „Jaskini hałasu”. Stały współpracownik Metal Hammer Polska. W przeszłości związany m.in. z Mystic Art, Zaćmieniem Słońca i Oldschool Metal Maniac Magazine. W drugiej połowie lat 90. jeszcze na maszynie do pisania tworzył własnego zina. Autor wielu biografii polskich zespołów metalowych, które ukazały się na oficjalnych wydawnictwach takich grup, jak Vader, Scarecrow, Slaughter, Hektor czy Ghost. Zdeklarowany miłośnik zupy kalafiorowej.
https://www.metalhead.pl, krótka nota o autorze
Ciekawostką są zdjęcia przedstawiające migawki z dziewiczych edycji festiwalu S’thrash’ydło w Ciechanowie. W książce jest wkładka ze zdjęciami Bolesława Prusa – zawodowego fotografa z Ciechanowa. Jego obrazy są niezwykle sugestywne i odważne.
O całej tej historii, skąd się wzięła książka “Z jaskini hałasu” nie będę pisał. Dla mnie temat zamknięty. Szkoda czasu. Jak ktoś lubi ploteczki, to wspominałem o tym publicznie w Gdańsku na panelu “Jak, po co i dla kogo pisać historię metalu”. Cały czas można to sobie obejrzeć.
Mam trochę sztuk “Z jaskini hałasu”. Zainteresowani mogą pisać. Książka dostępna będzie też u wydawcy, a w maju w większych Empikach.
Na koniec kilka słów o książce od jednego z autorytetów dziennikarskich samego autora – Prof. Mirosława Pęczaka – kulturoznawcy, publicysty “Polityki”:
‘Z jaskini hałasu’ Wojciecha Lisa zasługuje na uwagę nie tylko dlatego, że jest monograficznie zakrojoną książką o rodzimej scenie muzyki metalowej, ale przede wszystkim dlatego, że pokazuje ze szczegółami mechanizmy animowania nowych zjawisk muzycznych i z muzyką rozmaicie związanych. Jest to, rzecz jasna, piękny prezent dla fanów, ale przecież nie tylko dla nich. Mamy tu bowiem do czynienia z „gęstym” opisem fenomenu muzycznego undergroundu wraz z całym jego subkulturowym folklorem: estetyką (i antyestetyką) wyglądu, zine’ami, zachowaniem na koncertach, specyfiką klubów muzycznych, przekraczaniem granicy między kulturą spontaniczną a instytucjonalną – wszystko to z pewnością zainteresuje dziennikarzy, socjologów i badaczy kultury
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju
Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich PROO na lata 2018-2030