Wisłokostrada, największa obecnie inwestycja drogowa w Rzeszowie, właśnie powstaje. Podczas prac przy jej budowei archeolodzy natrafili m.in. na ślady osadnicze kultury przeworskiej z epoki żelaza. Znaleziono również przedmioty z innych epok. Budowa kosztującej 169 mln zł drogi łączącej Rejtana z Ciepłowniczą nie zostanie przez to opóźniona. Więcej w artykule poniżej.
Prace idą zgodnie z planem. Droga za 169 mln złotych w końcu powstaje i wszystko wskazuje na to, że kierowcy skorzystają z niej w terminie. Wykonawca ma na jej wykonanie 32 miesiące od wbicia łopaty, czyli od września 2023 roku. Wisłokostrada połączy al. Rejtana z ul. Ciepłowniczą i gen. Maczka. Ma w założeniu znacznie odciążyć z ruchu samochodowego centrum miasta oraz newralgiczne odcinki rzeszowskich dróg, jak rondo Pobitno czy al. Piłsudskiego
przypomina Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa
Badania archeologiczne są standardową procedurą podczas inwestycji drogowych. Jak przekazuje Miejski Zarząd Dróg w Rzeszowie, obecne znalezisko na terenie budowy nie wpłynie na przebieg zadania. A odkryty został m.in. ślad osadniczy kultury przeworskiej z epoki żelaza.
Odkrycie archeologiczne podczas budowy Wisłokostrady
W wykopie zadokumentowana około 100 obiektów archeologicznych, pochodzących z różnych horyzontów czasowych i kulturowych, zarówno pradziejowych jak i nowożytnych. W obiektach archeologicznych znajduję się liczny ruchomy materiał zabytkowy, głównie w postaci fragmentów naczyń ceramicznych. Zadokumentowane obiekty archeologiczne to; duże jamy, dołki posłupowe oraz obiekty których funkcję wstępnie określono jako paleniska
wymienia Andrzej Maciejko, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie
Dodaje, że badania są prowadzone na obszarze o powierzchni 14 arów. Budową drogi zajmuje się konsorcjum dwóch firm: Antex II z Lubyczy Królewskiej oraz Wysowa Mosty ze Stanisławowa Pierwszego.
Wisłokostrada jest jednym z najważniejszych projektów drogowych w Rzeszowie na najbliższe lata. Od połączenia Rejtana z Ciepłowniczą doprowadzi przez ul. Gen. Maczka do skrzyżowania Lubelskiej z al. Wyzwolenia. Częścią tej inwestycji będzie też budowa nowego mostu przez Wisłok w ciągu ul. Ciepłowniczej. Ma on zastąpić most Załęski. Pierwsi kierowcy powinni skorzystać z Wisłokostrady w 2026 roku.