Powstaje innowacyjna budowa pod wzgórzem Grochowiczna. Tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica będzie pierwszą tego typu konstrukcją na Podkarpaciu.
Na terenie Podkarpacia rozpoczęło się drążenie pierwszego tunelu na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. To wyjątkowe przedsięwzięcie, które przyniesie wiele korzyści mieszkańcom oraz użytkownikom tej ważnej trasy komunikacyjnej. Maszyna TBM, znana jako Karpatka, jest centralnym elementem tego projektu, mając za zadanie wydrążyć ponad 2-kilometrowy tunel pod wzgórzem Grochowiczna.
Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie tunel o imponującej długości 2255 metrów będzie składał się z dwóch naw, połączonych 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie wyposażona w dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny, co zapewni sprawną i bezpieczną komunikację dla użytkowników drogi. Dostarczona przez firmę Acciona technologia, know-how i maszyna do drążenia tunelu zapowiadają innowacyjne podejście do tej skomplikowanej budowy.
Produkcja elementów obudowy tunelu, czyli tzw. tubingów, odbywa się w hali prefabrykacji zlokalizowanej w Lutoryżu. To tutaj powstają cylindryczne segmenty żelbetowej konstrukcji tunelu, które następnie zostaną złożone w pierścienie. Karpatka, o imponujących wymiarach (114 metrów długości, 15,16 metrów średnicy i wadze 4400 ton), będzie odpowiedzialna za precyzyjne wiercenie i układanie tych elementów.
Podkarpaccy drogowcy podkreślają, że proces budowy tunelu podlega surowym przepisom prawa geologicznego i górniczego, dlatego wykonawca musiał opracować projekt uwzględniający warunki zagrożenia metanowego. Po uzyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych i pozytywnych wyników testów, Karpatka rozpoczęła swoją pracę zgodnie z planem. Kontrakt na realizację tego ambitnego przedsięwzięcia został podpisany przez konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion, a prace budowlane ruszyły w kwietniu 2022 roku.
Oprócz samego tunelu, inwestycja obejmuje także budowę węzła Babica oraz szeregu obiektów inżynierskich, takich jak estakady, wiadukty czy bezkolizyjne przejścia nad linią kolejową. Dodatkowo, powstanie Centrum Zarządzania Tunelem oraz Miejsca Obsługi Podróżnych i lądowiska dla śmigłowców. Aktualne zaawansowanie robót wskazuje na dynamiczny postęp prac we wszystkich branżach, co daje nadzieję na terminowe zakończenie tej znaczącej inwestycji drogowej.
Realizacja tunelu na odcinku S19 Rzeszów Południe – Babica to dowód na postęp technologiczny i rozwój infrastruktury transportowej w naszym regionie. Ten nowoczesny obiekt nie tylko ułatwi podróżowanie, ale również przyczyni się do poprawy efektywności i bezpieczeństwa na tej trasie.